پارک ملی خبر بافت کرمان

صفحه اصلی » کرمان شناسی » بافت » پارک ملی خبر بافت کرمان

پارک ملی خبر بافت کرمان

 

 

پارک ملی خبر بافت کرمان

پارک ملّی خَبْر یک منطقه حفاظت‌شده در بخش خبر از شهرستان بافت، استان کرمان است. مساحت آن حدود ۱۲۰۰۰۰هکتار است. در داخل این پارک پنج قطعه پناهگاه حیات وحش با نام روچون قرار گرفته‌است (بر گرفته از نام روستای رُچان است) که مساحت آن‌ها جمعاً به ۵۰۰۰۰ هکتار می‌رسد. این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت‌های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع، در استان و کشور کم‌نظیر است.

 

 

تاریخچه

پارک ملی خبر واقع در استان کرمان بوده و یازدهمین منطقه‌ای است که در ایران عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده‌است. این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت، در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت

 

پناهگاه حیات وحش

 

پارک ملی خبر بافت کرمان

 

این پناهگاه در محدوده شهرستان بافت و به شکل خوشه‌ای در داخل پارک ملی خبر پراکنده‌است و شامل ۵ بخش می‌باشد. یک بخش در جنوب روستای محمودآباد، یک بخش در شمال روستای ده سرد، یک بخش در غرب خیرآباد، یک بخش در شمال ارزوییه و یک بخش نیز در روستای رُچان واقع است. این منطقه از سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده اعلام شد و از مناطق کمیاب و نادر کشور است که پتانسیل استفاده در جنبه‌های آموزشی، تفریحی، علمی و اقتصادی را دارد.

 

زمین‌شناسی

از نظر زمین‌شناسی پارک ملی خبر در بخش جنوبی زون سنندج – سیرجان قرار دارد. قدیمی‌ترین سنگ‌های رخنمون یافته مربوط به سنگ‌های دگرگونی متعلق به دورهٔ کامبرین است. بیشترین وسعت منطقه نیز به سنگه‌های دگرگونی اختصاص دارد که به صورت سه کمپلکس گل گهر، روتشون و خبر در منطقه مشاهده می‌شود. علاوه بر این سنگ‌های آتشفشانی و رسوبی نیز در منطقه دیده می‌شوند. قابل ذکر است که سنگ‌های دگرگونی حاوی شیلی و همچنین نهشته‌های فلیش گونه و ماسه سنگی پارک، بشدت فرسایش پذیرند. پارک ملی خبر از نظر چینه‌شناسی، منطقه‌ای متنوع است که سازندها و واحدهای سنگی آن در برگیرندهٔ سنگ‌های دوران کواترنری، هولوسن، پلیستوسن، الیگومیوسن، ژوراسیک – سرتاسیوز، کربونیفر، دوونین، کامبرین – اردویسین و مزوزوئیک است و مهمترین گسل‌های موجود در منطقه شامل گسل دهسرد و گسل خبر است.

 

تنوع زیستی

تنوع آب و هوای منطقه سرد سیری، معتدل و گرمسیری و تلاقی دو تیپ رویشی ایران ـ تورانی و صحرا-سندی سبب غنای گونه‌های گیاهی در این منطقه شده‌است. پارک ملی خبر یکی از ذخیره گاه‌های طبیعی بسیار با ارزش کشور است که از تنوع اقلیمی، چشم‌اندازهای دیدنی و گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی برخوردار است. وجود کوه‌های بسیار مرتفع در کنار دشت‌های هموار و کم ارتفاع چشم‌انداز طبیعی این پارک را با شکوه، زیبا و متنوع ساخته‌است. پارک ملی خبر بهمراه پناهگاه حیات وحش روچون از کوه‌های خشک صخره‌ای و صعب العبور، دره‌ها، تپه ماهورها، جنگل‌های کوهستانی، مناطق دشتی و استپی تشکیل شده که همین موضوع باعث پدید آمدن منظره‌های متفاوتی در این پارک شده‌است. این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت‌های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع، اختلاف شرایط اقلیمی و سه نوع آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری در کشور کم‌نظیر است.

قابلیت‌های توریستی

پارک ملی خبر دارای ویژگی‌های استثنایی و طیف گسترده و متنوعی از چشم‌اندازها، رویشگاه‌ها، زیستگاه‌ها، حیات وحش و جوامع گیاهی است این منطقه دارای کاربری‌های توریسم گسترده و متمرکز است ۱۶ درصد از مساحت پارک جهت کاربری متمرکز توان دارد ولی جهت کاربری توریسم گسترده ۶۵ درصد مساحت پارک مناسب است.

 

در مورد نویسنده : کرمان مبله
مجموعه کرمان مبله مفتخر است به عنوان اولین مرکز اجاره آپارتمان مبله در کرمان شرایط لازم را برای اسکـان مهمانـان و مسافران عزیـز در محیطی امن و با پشتیبـانی .کامل تیم کرمان مبله، به صورت کاملا رسمـی همـراه بـا عقـد قـرارداد فراهــم آورد کرمان مبله ارائـه دهنـده واحـدهای اقامتـی مبـله در قالب آپـارتمان، سوئیت و ویلا .جهت اقامت موقت میهمانان محترم خدمات رزرو را بصورت آنلاین و تلفنی ارائه می نماید.

ارسال نظر

3 + 8 =