مقبره شاه نعمت‌الله ولی در ماهان

صفحه اصلی » کرمان شناسی » مقبره شاه نعمت‌الله ولی در ماهان

مقبره شاه نعمت‌الله ولی در ماهان

 

 

مقبره شاه نعمت‌الله ولی در ماهان

 

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی که به آستانه مشهور است، درواقع یکی از کامل‌ترین و زیباترین مجموعه‌های معماری است که در ماهان قرار دارد. شاه نعمت‌الله ولی از مشهورترین عرفای ایران در دوران تیموری است که علاوه بر مصنفات متعدد عرفانی شعر هم می‌سرود و تخلص شعری وی سید بود.

این بنا که امروزه ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد، در آغاز به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بالای فضایی چهارگوش درون باغ بزرگی بوده که در دوره‌های بعدی بناهای دیگری در کنار آن ساخته شده است. عمارت تاریخی مرقد شاه نعمت‌الله ولی صحن‌ها و رواق‌های پیرامون آن نزدیک به شش هزار مترمربع گستردگی دارد. این عمارت آمیخته‌ای هنر معماری شش سده اخیر است.

منطقه گردشگری ماهان

آرامگاه در آغاز یک تک بنا در میان باغی پهناور بود و در نمای بیرونی از تزئینات نماسازی و کاشی‌کاری استفاده شده است. امروز هم بخشی از این نماسازی با کاشی‌کاری معرق و زیبا با نقش اسلیمی و رنگ‌های لاجوردی، فیروزه‌ای، سفید و طلایی در سر در غربی مقبره دیده می‌شود. دو گلدسته بلند، رواق شاه‌عباسی و دارالحفاظ، سردر محمدشاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد از دیگر بخش‌های آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی هستند.

 

در مورد نویسنده : کرمان مبله
مجموعه کرمان مبله مفتخر است به عنوان اولین مرکز اجاره آپارتمان مبله در کرمان شرایط لازم را برای اسکـان مهمانـان و مسافران عزیـز در محیطی امن و با پشتیبـانی .کامل تیم کرمان مبله، به صورت کاملا رسمـی همـراه بـا عقـد قـرارداد فراهــم آورد کرمان مبله ارائـه دهنـده واحـدهای اقامتـی مبـله در قالب آپـارتمان، سوئیت و ویلا .جهت اقامت موقت میهمانان محترم خدمات رزرو را بصورت آنلاین و تلفنی ارائه می نماید.

ارسال نظر

پانزده − 12 =